Mobil ve třídě je problém. Jedná se o závislost?

Žáci jedné z bratislavských základních škol mají problém odpoutat se od mobilů. Rodiče na to upozornilo vedení školy. Děti se neumějí soustředit během vyučování. Podobnou zkušenost měli iv Žilině.

Děti využívají mobily během hodin, kdy si myslí, že je učitel nevidí.
Když žákům přibyly ke školním pomůckám i mobilní telefony, školy na to reagovaly úpravou školních řádů. Používání mobilních telefonů je během vyučování zakázáno, obvykle včetně přestávek. Po návratu z domácího vzdělávání si vedení Základní školy na Vazovově ulici v Bratislavě všimlo, že děti se neumí s mobily rozloučit.

„Víceří žáci přišli do školy s malými či většími závislostmi. Využívají mobily během hodin, kdy si myslí, že je učitel nevidí, ale zejména o přestávkách, kdy se skryjí například na toaletě a dokážou tam prosedět celou dobu,“ popsala ředitelka školy Jana Štefková v upozornění, které dostali rodiče. Děti využívají mobil zejména pro zábavu. Tajně poslouchají hudbu nebo si hrají hry. V esemeskách si zas posílají taháky.

Eliška Kostelníková působí na Vazovové jako školní psycholožka pro druhý stupeň. Změny si začali všímat už dříve, ale po ukončení distančního vzdělávání byla výrazná. „Dětem to začíná přerůstat přes hlavu a mnohé sledují, jestli jim ‚nepípne‘ nějaká zpráva,“ řekla. Jedná se zejména o starší žáky. Mobily je ovšem vidět iu dětí ve školním klubu. Někteří vychovatelé jim v tom podle psycholožky ustoupili.

Z on-line vyučování se do škol přeneslo i podvádění, na které využívají telefony. „Nemůžeme je za to vinit, ale také je v tom nemůžeme podporovat,“ podotkla Kostelníková. Děti musí mít vypnuté mobilní telefony schované v taškách. Pokud by si je nechávali v šatní skříňkách, lákali by jich méně. Školní psycholožka si však myslí, že proti tomu by se mohlo ohradit více rodičů, vzhledem k tomu, že děti vlastní i dražší telefony.

S příchodem ukrajinských uprchlíků na Slovensko však nastala nová situace. Do tříd přišli děti z Ukrajiny a spolužáci mezi sebou komunikují pomocí překladače v mobilech. „Momentálně mají proto v takových případech používání telefonů povoleno,“ objasnila Kostelníková s tím, že děti z Ukrajiny mají v každé třídě.

Odpoutat se od virtuálního světa by dětem mohly pomoci společné aktivity jako lyžařský výcvik či škola v přírodě. „Momentálně se u nás plánují ve velkém. Na lyžařském výcviku nebyli jen sedmáci, ale i osmáci. Na dětech bylo vidět, že jim to prospělo,“ dodala školní psycholožka. Připomněla, že i když se rodiče snaží, nedokážou nahradit tak velmi potřebný kolektiv vrstevníků.

Nervozita i agresivita
Když pandemie zavřela školy, psychologové i sociologové začali zakrátko upozorňovat na důsledky distančního vzdělávání. Jedním z nich je vztah dětí k mobilním telefonům. Psycholožka Jana Caban však zdůrazňuje, že nejde jen o samotnou povahu vzdělávání, ale podepisuje se pod to náročné období celé pandemie. \“Děti byly na mobilech nejen během vyučování, ale i mimo něj,\“ podotkla.

Přestože rodiče dělali to nejlepší, co věděli, mnohým se nepodařilo mít pod kontrolou čas svého dítěte nad displejem. „Možná i proto, že nemuseli vědět, jaký to může mít v budoucnu efekt,“ dodala. V případě informačních technologií nelze podle psycholožky mluvit o závislosti v pravém slova smyslu, protože jsou součástí každodenního života. „Přestože se spíše preferuje pojem nadměrné užívání, může to však splňovat znaky nelátkové závislosti,“ vysvětlila Caban.

Upozornila, že i nelátkové závislosti vytvářejí změny na neurobiologické úrovni. Důležité proto je, jak dlouho a jak často byly děti používání mobilů vystaveny. Pokud se u dítěte vytvoří závislost na nějakém předmětu, v případě jeho odnětí se mohou projevit příznaky jako v případě látkových závislostí. „Může to být nervozita, podrážděnost a zhoršená pozornost. Také může stoupat agresivita,“ jmenovala psycholožka.

Jak dlouho může dětem trvat návrat do normálu, je podle ní velmi individuální. „Děti se vrátily do škol jiné. Nemůžeme čekat, že se vrátí k pravidlům, která fungovala dříve. Musí se nastavit na situaci, jaká je teď,“ zdůraznila Caban. Změnou může být například to, že mobily už nebudou ve škole odkládat na viditelné místo nebo je nebudou mít v taškách, ale uloží se do skříně.

\“Na začátku jsme se snažili dát dětem prostor, ale situace začala být opravdu neúnosná,\“ zdůraznila ředitelka bratislavské školy. Štěpková rodiče vystříhala, že děti jsou na hodinách nesoustředěné. „Ptají se na toaletu, aby si mohli prohlédnout zprávu od kamaráda,“ upřesnila. Mobil neodkládají ani během přestávek.

\“Hrají si, dívají zprávy, chatují, fotí se, a bohužel nestíhají se tím pádem připravit na další hodinu,\“ doplnila.

Latest articles

Similar articles