Zrušenými budou lety, kde existuje autobusová či vlaková alternativa o délce maximálně dvě a půl hodinyZdroj: Shutterstock
Nařízení vstoupilo v platnost v dubnu 2022 a je součástí plánu Francie na cestě k výrazné redukci emisí.
Ve Francii jsou od dubna 2022 definitivně zakázány vnitrostátní lety na trasách, na kterých existuje vlaková či autobusová alternativa o délce cesty dvě a půl hodiny a méně. Toto nařízení bylo schváleno tamní vládou ještě v roce 2021, v platnost vstoupilo s úpravami tento měsíc.
Zákaz krátkých vnitrostátních letů je součástí zákona o klimatu a odolnosti – původní plán byl ještě ambicióznější, a to zrušit lety na trasách, kde existují alternativy do čtyř hodin cesty. Organizace Greenpeace žádala limit šesti hodin.
Cílem je do roku 2030 snížit emise uhlíku ve Francii o 40 procent ve srovnání s tím, na jaké úrovni byly v roce 1990.
Podle britského deníku Guardian měl tento krok zrušit celkem 12 procent ze všech domácích letů v zemi. Zákon se dotkne zejména linek na trase mezi Paříží a městy Nantes, Lyon a Bordeaux – výjimkou jsou linky, na které navazuje další spoj, což přivádí zejména skupiny environmentalistů k otázce, kolik z původních 12 procent bude nakonec zrušeno.
Zobrazit další akční letenky
Příkladem je hodinový let z pařížského letiště Charles de Gaulle do Lyonu. Na této lince létaly aerolinky Air France přibližně pětkrát denně, a to v obou směrech. Již dnes je však jejich počet navýšen v průměru na šest denně. Navýšeno bylo i spojení do města Nantes, a to z jednoho na dvě denně.
Jednou z úprav původního nařízení bylo vynětí letiště Charles de Gaulle, které patří mezi tři nejdůležitější letiště v Evropě. Vláda tak chce udržet aerolinky Air France konkurenceschopné na mezinárodních letech, které začínají v menších francouzských městech a pokračují s přestupem na tomto pařížském letišti.
Snahou je, aby si cestovatelé vybrali tuto trasu před přestupy v Londýně či Amsterdamu, píše portál Simpleflying.com.
Redukce letů čekala zejména na ty z pařížského letiště Orly – to se v porovnání s letištěm Charles de Gaulle, které je určeno pro přestupy z celého světa, soustředí jen na lety z a do Francie.

Aerolinky Air France již dříve sesekaly lety z letiště Orly směrem do měst Bordeaux, Lyon, Nantes a Rennes, či na trase Lyon – Marseille. Jak uvádí portál onemileatatime.com, to se rovná přibližně 4,6 procentům domácích spojení. Tento krok byl podmínkou při získávání státní podpory, kterou aerolinky získaly jako pomoc během pandemie v roce 2020.
To, kolik CO2 se nakonec tímto krokem podaří zemi zredukovat, je nyní stále sporné. Francie inspirovala i další evropské státy, mezi nimi například Španělsko či země Skandinávie.
Několik z nich už dnes hledají alternativní cesty zejména při domácích letech – Austrian Airlines vyřadili linku na trase Vídeň-Salzburg, kterou nahradilo vlakové spojení.
Německo zdvojnásobilo svou daň při krátkých letech a podobným krokem se vybrala i Belgie, která při odletech z bruselského letiště zavedla daň, která má podpořit na krátkých trasách cestování alternativními dopravními prostředky.